Czarny Piątek na dobre zapisał się w kalendarzach polskich sprzedawców i konsumentów. Jedni twierdzą, że jest idealną okazją do skompletowania świątecznych prezentów po niższych cenach. Inni, że niewiele ma wspólnego z amerykańskim Black Friday, bo ceny nie są aż tak szalenie atrakcyjne. Bez względu na to, które stanowisko jest nam bliższe – szał zakupów ruszył na dobre! Warto przy tym zachować chociaż odrobinę zdrowego rozsądku i ogólnie orientować się, jakie reguły obowiązują przy reklamacjach i zwrotach.
Zwrot zakupów
O tym, kiedy przysługuje Ci prawo zwrotu pisałam już we wcześniejszym artykule.
Krótko przypominając, możesz zrezygnować, gdy:
Kupiłeś towar na odległość (przez Internet, telefonicznie) albo poza lokalem firmy (na prezentacji, u siebie w domu) i w ciągu 14 dni od jego otrzymania złożyłeś sprzedawcy oświadczenie o rezygnacji. Ponadto, przedmiot zakupu nie może być objęty wyłączeniem, o którym mowa w art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Będzie miało ono zastosowanie m.in. do rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu lub wyprodukowanych według specyfikacji klienta.
Kupiłeś towar w sklepie stacjonarnym i sprzedawca zagwarantował Ci prawo do namysłu – wówczas zwrot odbywa się na ustalonych z przedsiębiorcą zasadach (lub opisanych w regulaminie sklepu).
Jeśli upłynie 14-dniowy termin na złożenie oświadczenia lub inny wydłużony przez sprzedawcę okres (sieciówki dają często 30 dni na zwrot), a sprzedawca w momencie zakupu informował Cię o prawie do rezygnacji, nie ma obowiązku przyjąć towaru. Bez znaczenia będzie, że nieprzydatność stwierdzono w Wigilię, a odstąpienie wysłano 3 dni po rozpakowaniu paczki.
Co jest bardzo ważne! Zasady te maja zastosowanie wyłącznie w obrocie konsumenckim (B2C). Jeśli mamy do czynienia z obrotem dwustronnie profesjonalnym (B2B) lub obrotem powszechnym (C2C) przepisy ustawy o prawach konsumenta nie mają zastosowania. Wówczas zwrot jest możliwy wyłącznie wtedy, gdy strony tak się umówią.
Reklamacje
Produkty kupione w Czarny Piątek można tak samo reklamować, jak kupione innego dnia i bez przeceny. Oznacza to, że kupujący może złożyć do sprzedawcy reklamację na zasadach rękojmi albo według reguł opisanych w gwarancji. Wyjątek stanowi reklamacja konkretnej wady rzeczy, że względu na którą cena została obniżona a kupujący wiedział o tym zawierając umowę. Wówczas sprzedawca może uwolnić się od odpowiedzialności.
Źródła