Dane biometryczne – kiedy pracodawca może je przetwarzać?

Brak komentarzy

W dobie rozwoju nowych technologii weryfikacja osoby lub użytkownika przy pomocy tokenów, PIN-ów, kodów i kluczy stała się przeżytkiem. Pracownicy zapominali haseł, gubili klucze i stwarzali zagrożenie udostępnienia poufnych informacji osobom nieuprawnionym. Dlatego sporą popularność zyskały (i nadal zyskują) nowoczesne … Czytaj więcej

Rodo w sektorze medycznym – kodeks postępowania

Brak komentarzy

W dniu 13 listopada 2018 r.  do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynął wniosek dotyczący przyjęcia projektu kodeksu postępowania dla sektora ochrony zdrowia. Branża medyczna z niecierpliwością czekała na finał prac związanych z jego opracowywaniem. Kodeks miał powstać już w … Czytaj więcej

Umowa fotografa z klientem a prawo autorskie i RODO

Brak komentarzy

Pracujesz jako fotograf? A może dopiero zamierzasz zamienić pasję w dochodowe zajęcie? Niezależnie od tego, czy rozpoczynasz swoją przygodę z fotografią, czy też przenosisz funkcjonujący już biznes na wyższy poziom – koniecznie zadbaj o prawne aspekty swojej działalności! Pamiętaj, że … Czytaj więcej

Zdjęcie pracownika na firmowej stronie

Brak komentarzy

Moi klienci często zadają mi pytanie: czy Rodo zabrania publikacji fotografii pracowników na firmowej stronie internetowej? Odpowiadam: NIE. Nie znajdziemy w RODO takiego zakazu. I gdy „Rodo już nie straszy” kieruję rozmowę na inny tor, sięgając do regulacji dotyczących ochrony … Czytaj więcej

Czy lekarz dentysta może zatrudnić innego dentystę?

Brak komentarzy

Wielokrotnie już zadano mi następujące pytanie: czy jako lekarz dentysta prowadzący własny gabinet mam prawo zatrudnić innego stomatologa? W jaki sposób mogę rozwinąć działalność i wachlarz świadczonych usług podejmując współpracę z innymi specjalistami? Na przykład z ortodontą, implantologiem czy chirurgiem … Czytaj więcej

Bezpieczeństwo danych osobowych ucznia

Brak komentarzy

Początek roku szkolnego to duże wyzwanie dla rodziców. Zwłaszcza dla tych, których dziecko dopiero zaczyna przygodę ze szkołą lub przedszkolem. I nie chodzi tu wyłącznie o emocje towarzyszące temu wydarzeniu lub skompletowanie idealnej wyprawki (choć to też nie lada wyzwanie!). … Czytaj więcej

Kopia danych osobowych a kopia dokumentacji medycznej

Brak komentarzy

Stosowanie RODO budzi wiele praktycznych wątpliwości po stronie placówek medycznych. Jedną z nich jest praktyczna realizacja „prawa do kopii danych osobowych” w powiązaniu z funkcjonującym w prawie medycznym „prawie dostępu do dokumentacji medycznej”. Lekarze zastanawiają się w jaki sposób prawidłowo … Czytaj więcej

Rekrutacja a RODO, czyli jak zamieszczać ogłoszenia i zbierać zgody

Brak komentarzy

Prowadzisz rekrutację? Jeśli tak, to najprawdopodobniej ogłoszenie o prowadzonym naborze zamieściłeś na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub w innym serwisie internetowym. Zaczynają spływać aplikacje, a Ty wchodzisz w rolę administratora danych osobowych. Tym samym, mając świadomość lub nie, … Czytaj więcej

Dokumentacja przetwarzania danych według nowych przepisów

Brak komentarzy

Kolejny tydzień funkcjonujemy w nowym systemie ochrony danych osobowych, który wprowadziło unijne rozporządzenie obowiązujące od 25 maja 2018 r. Zmiany odbiły się głośnym echem głównie wśród przedsiębiorców, którzy rozpoczęli masową produkcję dokumentacji na potrzeby ewentualnej kontroli. Sposoby na zdobycie „rodopapierów” … Czytaj więcej

Czy lekarz musi pobierać od pacjenta zgodę na przetwarzanie danych osobowych

Brak komentarzy

RODO, czyli unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych dotyczy każdego, kto przetwarza dane osób fizycznych. Wśród zobowiązanych do dostosowania się do nowych przepisów znajdą się również lekarze i lekarze dentyści. Ochrona danych z ich perspektywy ma bardzo istotne znaczenie! Chociażby … Czytaj więcej

Kosmetyki w Unii Europejskiej – jak sprawdzić czy są bezpieczne?

Brak komentarzy

Całkiem niedawno w mediach zrobiło się głośno na temat małej dziewczynki, która trafiła do szpitala z powodu makijażu wykonanego dziecięcymi „malowidłami”. Zabawa w dorosłą mogła się zakończyć tragicznie. Mimo, że etykieta towaru informowała o przebadaniu i nietoksyczności produktu. Jak się … Czytaj więcej

Ułatwienia dla startujących przedsiębiorców

Brak komentarzy

Zapowiadane przez rząd ułatwienia i udogodnienia dla osób planujących podjąć działalność gospodarczą na nowych zasadach miały wejść w życie najpierw z początkiem marca a potem 1 kwietnia 2018 r. Z uwagi na wniesione przez Senat poprawki termin uległ zmianie. Ostatecznie … Czytaj więcej

Gromadzisz dane osobowe? Dowiedz się, jak wypełnić obowiązek informacyjny wynikający z Rodo

Brak komentarzy

O obowiązku informacyjnym, spoczywającym na przedsiębiorcy zbierającym dane osobowe pisałam tutaj. W kontekście przedmiotowego tematu spotkałam się jednak z licznymi pytaniami i wątpliwościami przedsiębiorców. Dotyczyły one głównie problemu praktycznego sformowania treści komunikatu. Zwłaszcza, gdy informacji do przekazania jest całkiem sporo. … Czytaj więcej

Prawo do przenoszenia danych

Brak komentarzy

RODO wprowadza nowe prawo do przenoszenia danych. Co to oznacza oraz komu i czemu ma służyć? Jakie dane mogą zostać przeniesione? Jakie nowe obowiązki spadną na administratorów? Cel przenoszenia Nowe uprawnienie ułatwia przenoszenie danych od jednego usługodawcy do drugiego. W … Czytaj więcej

Klauzule niedozwolone

Brak komentarzy

Masz sklep internetowy? Sprzedajesz kosmetyki, zabawki, książki, odzież lub inne przedmioty? Świadczysz usługi osobom fizycznym, np. turystyczne lub edukacyjne? Jeśli tak, to opracowując wzorce umowne (np. regulaminy, wzory umów czy ogólne warunki) pamiętaj, że nie powinny się w nich znaleźć … Czytaj więcej

Obowiązek informacyjny przy zbieraniu danych osobowych

Brak komentarzy

RODO rozszerza listę informacji, jakie administrator musi przekazać osobie, której dane zbiera i przetwarza. Rozporządzenie mówi o tym, że informacje te powinny być przekazywane w formie zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej oraz łatwo dostępnej, jasnym i prostym językiem. Ponadto, administrator ma obowiązek … Czytaj więcej

Nowa definicja danych wrażliwych

Brak komentarzy

RODO zmienia dotychczasową definicję danych wrażliwych (sensytywnych). Jaka jest różnica? Czy PESEL, wzrost i waga to dane wrażliwe? Co się zmieni w legalności przetwarzania tych danych po 25 maja 2018 r.? Dane wrażliwe przed i po zmianie Przypomnę, że ustawa … Czytaj więcej

Legalne przetwarzanie danych osobowych

Brak komentarzy

Zbieranie, utrwalanie, przechowywanie czy wykorzystanie danych osób fizycznych stanowi należy rozumieć jako proces przetwarzania. Czy wiesz kiedy masz prawo wykonywać takie czynności? Czy przesyłając informację handlową swojemu klientowi dysponujesz odpowiednią zgodą? Wyjaśnię Ci, jakie warunki musisz spełnić by w pełni … Czytaj więcej

O co chodzi z RODO?

Brak komentarzy

Temat RODO w ostatnim czasie budzi sporo gorących dyskusji, siejąc strach i przerażenie wśród przedsiębiorców. Wrze zarówno w startup-owych kuluarach, jak i na językach prawników! Obawy mają lekarze, księgowi, jak i sprzedawcy internetowi. O co chodzi? RODO czyli rozporządzenie unijne … Czytaj więcej

Ubezpieczenie narciarskie

Brak komentarzy

Nastał czas zimowego szaleństwa – święta, sylwester i ferie w sposób szczególny sprzyjają wyjazdom w góry. Planując aktywny wypoczynek na stoku warto pamiętać o tym, aby w sposób odpowiedni zabezpieczyć się na wypadek nieprzyjemnych zdarzeń na śniegu. Należy rozumieć przez … Czytaj więcej

Uszkodzona przesyłka – odpowiedzialność przewoźnika

Brak komentarzy

Otrzymałeś uszkodzoną paczkę? A może dopiero po jej rozpakowaniu okazało się, że zwartość jest uszkodzona? Jak przedstawia się odpowiedzialność przewoźnika? Czy zawsze możesz żądać, by kurier był obecny przy otwarciu paczki? Odpowiedzialność przewoźnika Zgodnie z treścią  art. 65 ustawy Prawo … Czytaj więcej

Czarny piątek – reklamacje i zwroty

Brak komentarzy

Czarny Piątek na dobre zapisał się w kalendarzach polskich sprzedawców i konsumentów. Jedni twierdzą, że jest idealną okazją do skompletowania świątecznych prezentów po niższych cenach. Inni, że niewiele ma wspólnego z amerykańskim Black Friday, bo ceny nie są aż tak … Czytaj więcej

Zwrot kołder z prezentacji

Brak komentarzy

Choć od lat jest głośno o firmach, które na prezentacjach sprzedają konsumentom (za niebotyczne ceny!) wielofunkcyjne garnki, masażery i uzdrawiające pościele, to nadal świetnie sobie radzą na rynku. Gdy poruszam temat wśród znajomych, okazuje się, że każdy zna przynajmniej jedną … Czytaj więcej

Zgoda na marketing bezpośredni

Brak komentarzy

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął niedawno postępowanie przeciwko jednemu z operatorów telekomunikacyjnych. Zarzucił mu stosowanie marketingu bezpośredniego bez uprzedniej zgody konsumenta. Zdaniem UOKiK, działanie to może godzić w interes konsumentów będących abonentami wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych działających w Polsce. … Czytaj więcej

Brak odpowiedzialności sprzedawcy

Brak komentarzy

Kiedy sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi? Czy publiczne zapewnienia producenta dotyczące właściwości towaru, których sprzedawca nie znał mogą być przedmiotem roszczeń klientów? Kupujący o wadzie wiedział Sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeśli kupujący wiedział … Czytaj więcej

Odszkodowanie z polisy OC

Brak komentarzy

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, powszechnie zwane polisą OC, jest obowiązkowym ubezpieczeniem każdego posiadacza pojazdu. Ma ono istotne znaczenie przede wszystkim w sytuacji, gdy dojdzie do kolizji lub wypadku oraz powstania na tym tle szkód osobowych i majątkowych. Brak … Czytaj więcej

Dostęp do dokumentacji medycznej

Brak komentarzy

Kiedy i w jakim zakresie lekarz może być zwolniony z zachowania tajemnicy lekarskiej? Czy ubezpieczyciel może zwrócić się do udzielającego świadczenia zdrowotnego o wydanie dokumentacji z leczenia ubezpieczonego? Jak wygląda kwestia tajemnicy lekarskiej po śmierci pacjenta? Obowiązek lekarza Zgodnie z … Czytaj więcej

Zgłoszenie reklamacyjne z rękojmi

Brak komentarzy

Jeśli już zdecydowałeś, że podstawą prawną Twojej reklamacji będzie rękojmia za wady fizyczne towaru, warto wiedzieć czego możesz żądać od sprzedawcy i na jakich zasadach. Niejednokrotnie w sklepie usłyszysz, że musisz wypełnić formularz reklamacyjny, a następnie zgłosić się po decyzję. … Czytaj więcej

Deklaracja zgodności

Brak komentarzy

Wprowadzasz na rynek UE towar importowany z Chin? Zastanawiasz się kto zobowiązany jest do wystawienia deklaracji zgodności UE? Producent twierdzi, że jako dystrybutor jesteś odpowiedzialny za wystawienie deklaracji, zamieszczenie jej na towarze i tłumaczenie na język polski. Czy ma rację? … Czytaj więcej

Paragon a reklamacja

Brak komentarzy

Często słyszę: „Paragon jest podstawą reklamacji”, „Paragon jest gwarancją towaru.” Takie informacje regularnie padają z ust sprzedawców przy sklepowych kasach, ale również, na zasadzie „kopiuj – wklej”, zamieszczane są w regulaminach i opisach procedur reklamacyjnych sklepów internetowych. Co w takim … Czytaj więcej

Gwarancja czy rękojmia?

Brak komentarzy

Kupując buty często słyszę: „Towar ma 2-letnią gwarancję”. Proszę więc sprzedawcę o dokument gwarancyjny, bo chciałabym wiedzieć, kto jest gwarantem i na jakich zasadach odpowiada. Dostaję odpowiedź – „Gwarancją jest paragon. Proszę go zatrzymać, ewentualnie skopiować, by nie wyblakł…”. Próbuję … Czytaj więcej

Udostępnienie nagrania rozmowy telefonicznej

Brak komentarzy

Masz problem z dostawcą usług telekomunikacyjnych? Przedłużyłeś umowę uzgadniając jej warunki telefonicznie z konsultantem, następnie otrzymałeś rachunek i okazało się, że na fakturze widnieje wyższa kwota? Dodatkowo oddalono Twoją reklamację twierdząc, że wyraziłeś zgodę na aktywowanie dodatkowo płatnej usługi? Jeśli … Czytaj więcej

Świadczenie niezamówione

Brak komentarzy

Pani X otrzymała przesyłkę, a w niej czasopismo z ofertą wydawcy, z którym nie pozostawała w stałych relacjach gospodarczych. Nigdy wcześniej nie zamawiała tego towaru, nie podawała również przedsiębiorcy swoich danych osobowych. Konsumentka nie odesłała towaru sprzedawcy (nie chciała ponosić … Czytaj więcej

Zwrot towaru

Brak komentarzy

Mimo, że świadomość konsumencka regularnie wzrasta, to nadal dość liczna grupa klientów nie wie, jak to jest ze zwrotami. Regularnie docierają do mnie pytania: Czy mogę zwrócić pierścionek zaręczynowy, bo narzeczonej się nie spodobał? Czy sprzedawca zobowiązany jest przyjąć zwrot … Czytaj więcej

Przedłużona gwarancja – kłujący problem

Brak komentarzy

Kupujesz lodówkę. Sprzedawca namawia Cię na przedłużenie gwarancji do 4 lat, zapewniając, że jest to najlepsze zabezpieczenie na wypadek problemów z urządzeniem, które mogą wystąpić po 2 latach standardowej gwarancji. Urządzenie psuje się już po kilku miesiącach. Zgłaszasz reklamację – … Czytaj więcej